Skip to main content

No Discount for 2 Million Students with 1Malaysia Student Discount Card (Kad Diskaun Siswa 1Malaysia or KADS1M)

1Malaysia Student Discount Card Kad Diskaun Siswa 1Malaysia or KADS1M
Malay Mail Online:
Bagaimanapun siasatan Berita Harian mendapati pemegang KADS1M tidak menikmati pengurangan tersebut daripada 400 syarikat yang berdaftar dengan kemudahan tersebut.

Macam-macam alasan dan kerenah terpaksa pelajar tempuhi, antaranya, potongan boleh dinikmati jika memenuhi syarat-syarat tertentu.

Ada syarikat yang menolak kad tersebut dengan alasan ia telah menarik diri daripada skim KADS1M tetapi tidak memaklumkan kepada KPDNKK, lapor akhbar itu lagi.

Ada juga syarikat yang menawarkan diskaun dilaporkan tidak begitu berkaitan dengan keperluan asas mahasiswa, seperti pusat rawatan kecantikan.

Ketika menjalankan tinjauannya, wartawan akhbar itu yang menyamar sebagai pelajar mendapati enam syarikat di sini, walau tersenarai sebagai rakan KADS1M, enggan memberikan diskaun.

Alasan syarikat tersebut termasuklah tiada keistimewaan yang mereka nikmati daripada skim yang diusahakan kementerian atau hanya cawangan tertentu memberikan diskaun.

“Penerimaan atau penolakan KADS1M bergantung kepada budi bicara pemilik perniagaan kerana ia sekadar tanggungjawab sosial korporat kepada masyarakat,” kata pemilik restoran francais.

Sebuah pasar raya di sini hanya menerima kad tersebut untuk barang terpilih sahaja. Pawagam pula menawarkan harga istimewa bagi tayangan sebelum jam 6 petang pada hari bekerja sahaja.

Dalam tinjauan yang sama, kaunter sebuah syarikat bas ekspres menolak kad itu tanpa alasan. Sementara syarikat pengangkutan awam mahu pelajar memohon kad diskaun mereka sahaja.
Speaking from personal experience, the merchant list on KADS1M official website is definitely outdated. The only and truly bargain student deal you can get using KADS1M is KLIA transit.